- Про фестиваль
- Афіша фестивалю
- Буклет фестивалю
- Науковий симпозіум "Роман Палестер. Життя і творчість"
- Хроніка фестивалю
- Фестиваль у медіа
Про фестиваль
Міжнародний музичний фестиваль "Великі творці. Роман Палестер" (або "Видатні митці") поєднав Львів і Кропивницький. Кільканадцять фестивальних заходів, серед яких сім концертів, науковий семінар та майстер-класи для флейтистів, віолончелістів і піаністів пройшли з великим успіхом 7 вересня по 16 жовтня 2022 р.
Кропивницький музей музичної культури імені Кароля Шимановського став одним із важливих партнерів фестивалю. Зокрема, в перший день фестивалю на семінарі у Львові виступив Олександр Полячок з доповіддю "Роман Палестер, наступник Кароля Шимановського". Адже з кінця 1930-х до кінця 1940-х років одним із найвидатніших польських композиторів і наступником Кароля Шимановського вважали Романа Палестера. В ті часи цей різнобічний митець тріумфував і в країні над Віслою і, як репрезентант польської музики, – за кордоном.
Незважаючи на масовані ракетні обстріли України, 15 жовтня в обласній філармонії у Кропивницькому відбувся фортепіанний концерт Войцеха Кубіци з Лодзі. А останньою подією фестивалю Майстер-клас у бомбосховищі 16 жовтня у стінах музичного коледжу в Кропивницькому.
Ініціатором та головним організатором форуму стала Асоціація першокласних ініціатив (Щецин), головним співорганізатором – Львівська національна філармонія ім. Мирослава Скорика. Фестиваль співфінансований Міністром культури та національної спадщини Республіки Польща з Фонду сприяння розвитку культури – державного цільового фонду. До числа партнерів заходу увійшли Генеральне консульство РП у Львові, Львівська національна музична академія ім. Миколи Лисенка, Львівський державний музичний ліцей ім. Соломії Крушельницькоі, Бібліотека Варшавського університету, Інститут мистецтвознавства Польської академії наук, ZAiKS (Спілка театральних авторів і композиторів Польщі), Вілла Lentza (Інституція культури) та ін.
Директор фестивалю – Ян Копровіч. Модератори концертів: у Львові – Поліна Кордовська, в Кропивницькому – Олександр Полячок. Медійна підтримка – Радіо Щецин, Український Інтернет-журнал "Музика", Kurier Galicyjski.
Афіша фестивалю
7.09.2022 |
РОМАН ПАЛЕСТЕР. ЖИТТЯ І ТВОРЧІСТЬ |
10.00 | СИМПОЗІУМ, організований Інститутом мистецтв Польської Академії Наук, Архіви Польських Композиторів Бібліотеки Варшавського Університету, Польске Радіо Щецин SA, Вілла Ленца в Щецині, Львівська Національна Філармонія, Львівська Національна Музична Академія, Львівський Державний Музичний Ліцей, Музей Кароля Шимановського в Кропивницькому |
8.09.2022 |
Майстер-класи для віолончелістів |
13.00 | Львівський Державний Музичний Ліцей імені Соломії Крушельницької – викладач проф. Томаш Штраль |
8.09.2022 |
Майстер-класи для флейтистів |
13.00 | Львівський Державний Музичний Ліцей імені Соломії Крушельницької – викладач док.Марія Перадзинська |
8.09.2022 |
КОНЦЕРТ. ЛЬВІВСЬКА НАЦІОНАЛЬНА ФІЛАРМОНІЯ |
18.00 |
Виконують | Марія Перадзинська (флейта), Анджей Вєрчінський (фортепіано), Симфонічний оркестр Львівської Національної Філармонії, Володимир Сивохіп (диригент) |
9.09.2022 |
Майстер-класи для віолончелістів |
13.00 | Львівська Національна Музична Академія імені Миколи Лисенка – викладач проф. Томаш Штраль |
9.09.2022 |
Майстер-класи для флейтистів |
13.00 | Львівська Національна Музична Академія імені Миколи Лисенка – викладач док.Марія Перадзинська |
9.09.2022 |
КОНЦЕРТ. ЛЬВІВСЬКА НАЦІОНАЛЬНА ФІЛАРМОНІЯ |
18.00 |
Виконують | Марія Перадзинська (флейта), Томаш Штраль (віолончель), Анджей Вєрчінський (фортепіано) |
10.09.2022 |
ФОРТЕПІАННИЙ КОНЦЕРТ. ЛЬВІВСЬКА НАЦІОНАЛЬНА ФІЛАРМОНІЯ |
18.00 |
СЕРГІЙ БОРТКЕВИЧ – ФОРТЕПІАННА МУЗИКА Прем’єра CD диску в Україні Виконує | Славомір Вільк (фортепіано) |
11.09.2022 |
КОНЦЕРТ. ЛЬВІВСЬКА НАЦІОНАЛЬНА ФІЛАРМОНІЯ |
18.00 |
Виконують | Славомір Вільк (фортепіано), Симфонічний оркестр Львівської Національної Філармонії, Сергій Хоровець (диригент) |
12.09.2022 |
КОНЦЕРТ. ЛЬВІВСЬКА НАЦІОНАЛЬНА ФІЛАРМОНІЯ |
18.00 |
Виконують | Phoenix String Quartet |
15.10.2022 |
ФОРТЕПІАННИЙ КОНЦЕРТ. ОБЛАСНА ФІЛАРМОНІЯ В КРОПИВНИЦЬКОМУ |
16.00 |
Виконує | Войчех Кубіца (фортепіано) |
15.10.2022 |
КОНЦЕРТ. КОНЦЕРТОВА ЗАЛА ЛЬВІВСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ МУЗИЧНОЇ АКАДЕМІЇ У ЛЬВОВІ |
17.00 |
Виконують | Львівський Камерний Оркестр "Академія", Ігор Пилатюк (художній керівник, диригент), Артур Микитка (керівник оркестру, концертмейстер), соліст - Назар Пилатюк (скрипка) |
Буклет фестивалю
http://szymanowski-museum.com.ua/index.php/uk/mizhnarodnij-muzichnij-festival-veliki-tvortsi-roman-palester#sigProId591eb625a5
Науковий симпозіум "Роман Палестер. Життя і творчість"
Учасники:
- Лех Дзєржановський – автор монографії "Palester" (2021), заступник директора Національного інституту музики і танцю з музики
- Беата Болеславська-Левандовська – професор Інституту мистецтва Польської академії наук у Варшаві. Дослідниця польської музики ХХ-ХХІ ст., голова правління секції музикознавців та член правління Спілки композиторів Польщі.
- Маґдалена Боровець – дослідниця польської музики ХХ-ХХІ ст., співробітниця відділу музичних зібрань Архіву польських композиторів Бібліотеки Варшавського університету
- Пьотр Мацулевіч дослідниця польської музики ХХ-ХХІ ст., керівник відділу музичних зібрань Архіву польських композиторів Бібліотеки Варшавського університету
- Любов Кияновська – професорка Львівської національної музичної академії, членкиня правління Львівської організації Національної Спілки композиторів України, заступниця голови правління Моцартівського товариства у Львові.
- Павел Залейський – скрипаль квартету Apollon Musagète
Частина 1
Пьотр Мацулевіч
Палестер народився в 1907 році, в Снятині, недалеко від Чернівців, на межі Галичини та Буковини. Народився як підданий цісаря Франца Йозефа. Його батько був лікарем, він часто змінював місце проживання. Цього вимагала його професія. Тому Снятин не був місцем перших дитячих спогадів Романа Палестера. Після його народження сім’я невдовзі переселилась до Турки. Дитячі роки Романа були пов’язані з постійними подорожами. До 14 років життя йому довелося аж сім разів переїжджати разом із родиною. (Пораховано лише ті місцевості, де вони перебували відносно тривалий час – від двох місяців до двох років). У Турці сім’ю Палестерів застав початок Першої світової війни. Втікаючи, вони певний час жили у Празі, пізніше у Відні. Потім хвора на туберкульоз мама композитора лікувалась у престижному польському курорті біля підніжжя гір Татр –Закопаному. Там Палестер розпочав навчання в школі. Там же, коли Романові було 11, його мама померла. Потім разом з батьком він переїхав до Кракова, де продовжував навчання й почав серйозно займатись музикою. Батько досить швидко зауважив у хлопця здібності й вміло покерував його музичною освітою.
Найважливішим у юнацькій біографії Романа Палестера став Львів. Він провів там лише чотири роки. Але то були надзвичайно важливі роки. Роки формування, коли дозрівали і талант, і особистість. Палестер мав щастя навчатись там у дуже добрій гімназії ім. Казимира Великого. Більш поглиблено вивчав основи музики в консерваторії, де важливими постатями були подружжя Адам і Марія Солтиси. У спогадах, які Палестер написав наприкінці життя та які вдалося опублікувати в чудовому опрацюванні професорки Зофії Гельман у Польському Музичному Видавництві (PWM), в своїх спогадах композитор присвятив львівському періоду особливо багато місця. Підкреслив, що це був період важливий і щасливий.
Численні переїзди в дитячі рокі, можливо, стали причиною того, що пізніше він ніколи не зміг почуватися повністю "в себе". Відразу після закінчення навчання у Львові виїхав до Варшави, де розпочав студії в авторитетній Варшавській консерваторії. Його вчителем був чудовий педагог, може не видатний як композитор, але дуже шанований як педагог – Казімєж Сікорський. Палестер потрапив до цікавого музичного середовища. Відразу були помічені його непересічні здібності. Він мав можливість зіткнутись з великим Каролем Шимановським, який доволі поблажливо висловився щодо одного з його творів. Це не завадило пізніше бачити у Палестері наступника Шимановського. Він навіть певний час боровся з ярликом епігона Кароля Шимановського.
Композиторський дебют Палестера відразу після закінчення навчання був вельми успішним. Його твори виконував у Варшавській філармонії видатний диригент, промоутер молодих талановитих композиторів Гжегож Фітельберг. Потім прийшли міжнародні успіхи. Роман Палестер доволі швидко розпочав діяльність у Міжнародному товаристві сучасної музики, зокрема в його польській агенції – Польському товаристві сучасної музики. Брав участь у фестивалях, під час яких виконувались його твори. Одним із великих успіхів композитора й водночас одним із небагатьох музичних споминів про молодість в Україні був „Танець з Осмолоди”, навіяний враженнями від гуцульського фольклору, але без використання цитат. Пізніше також балет „Пісня про землю” та чимало інших творів виконувалися з великим успіхом. І позиція Романа Палестера дуже швидко зростала.
Все перервала Друга світова війна. Її початок застав композитора у Варшаві. Як і багато інших митців того часу він мусів заробляти на життя, граючи у кав’ярнях. Подібними речами у той час займалися великий Вітольд Лютославський та Анджей Пануфнік. Під час війни Палестер пройшов через багато випробувань. Був заарештований німцями. Ув’язнений. Але щасливо пережив війну, мешкаючи в різних місцевостях подалі від Варшави. Після війни брав дуже активну участь у відбудові музичного життя. Був однією з найважливіших постатей цього періоду. Йому доручали відповідальні посади. Був професором і проректором Краківської музичної академії, членом Видавничої ради Польського Музичного Видавництва. Його твори виконувались, видавались. Але також почали з’являтися поважні проблеми. Головною проблемою був тиск з боку комуністичної влади, яка намагалась щоразу більше контролювати музичне життя, творчу діяльність. Це почало дуже гнітити композитора.
Беата Болеславська-Левандовська
У 1945 році, після закінчення Другої світової війни, Польща опинилась у сфері впливу Радянського Союзу. Це мало великий негативний вплив не лише на життя поляків, всього суспільства, а й на культурну політику, ставлення держави до митців. Роман Палестер, так само, як його колеги з музичного середовища, в першу чергу почав працювати для відбудови музичних структур, музичного життя. Це йшло паралельно з інтенсивною композиторською роботою, хоча тут варто підкреслити, що Роман Палестер багато написав також і під час війни.
Після того періоду, арешту гестапо, Палестер уникав столиці. Багато часу проводив у Єнджейові та в маєтку своєї дружини під Краковом. Перебування на селі сприяло творчій праці. Завдяки цьому сьогодні тішимося такими його творами, як Соната для двох скрипок і фортепіано (закінчена ще у 1939 році), Другий струнний квартет і Третій струнний квартет, Скрипковий концерт. Це воєнні твори. Існує міф про знищення всіх воєнних творів Палестера. Цей міф з’явився, бо багато митців дійсно втратили у роки війни свої твори. Це стосується передусім варшавських композиторів, які під час Варшавського повстання, під час бомбардувань Варшави німцями втратили весь свій доробок. Палестера це щасливо оминуло.
Після завершення воєнних дій, на переломі серпня-вересня 1945 року в Кракові був організований фестиваль польської сучасної музики і перший післявоєнний з’їзд композиторів. На ньому митці, які пережили війну, хотіли зустрітись і дізнатись, що відбувалось з колегами під час війни, хто яку музику писав. Хотіли обговорити, як буде виглядати їхнє майбутнє. В Кракові, бо Варшава лежала в руїнах. Музичне життя після війни швидше відроджувалось у Кракові. Там власне й оселився Роман Палестер. Із Кракова через два роки, у 1947-му, він вирушив у Париж.
Початково Палестер не планував емігрувати. Постійно утримував контакт із батьківщиною. Але після опускання так званої залізної завіси, запровадження жорсткої культурної політики по відношенню до митців, нав’язування композиторам соцреалізму в 1949 році Роман Палестер вирішив, що до Польщі не повернеться.
Лех Дзєржановський
Від січня 1947-го року Палестер жив у Парижі. Жив легально, як член і представник Спілки польських композиторів. Дружина працювала для Польського Музичного Видавництва (PWM). Контакти з Польщею були інтенсивними. Але Палестер від самого початку усвідомлював, – адже він був інтелектуалом, дуже начитаною людиною – куди веде комунізм, який ще не до кінця продемонстрував свої кігті. Вже в 1947 році він почав думати над альтернативним рішенням: якщо справи будуть поганими – слід переїхати до Америки. Цей епізод у його біографії мало знаний, нам бракує відомостей. Але знаємо, що він писав листи до Вєжиньського, інших друзів, до Вітольда Малцужиньського. Дуже докладно вивчав можливості емігрувати до США. Ці старання призвели до його подальшої роботи в Мюнхені, оскільки про Палестера дізналися в колах, які невдовзі створили Радіо "Вільна Європа" спочатку в Нью-Йорку, а потім у Мюнхені.
Беата Болеславська-Левандовська
Після другої світової війни багато польських митців опинилися за кордоном. Там утворилися осередки вільної думки про Польщу. Передусім це часопис "Культура", який видавав Єжи Гєдройць у Парижі, а потім у Мезон Ляффіт під Парижем. З 1952 року почала діяти польська секція Радіо "Вільна Європа", яку підтримували американці. Там невдовзі почав працювати Роман Палестер.
Фрагмент радіопередачі
Дикторка: Це польська секція Радіо "Вільна Європа".
Перед мікрофоном Роман Палестер
Роман Палестер
Близько року я працюю над масштабною композицією для великого, досить складного виконавського апарату – солістів, хору та оркестру. Це буде ораторія, а точніше сценічна кантата на текст великого французького поета Оскара Мілоша "La Mort de Don Juan" – "Смерть Дон Жуана".
Пьотр Мацулевіч
У 1951 році його виключили зі Спілки польських композиторів. З’явилася неформальна вказівка, що його музика повинна зникнути з усіх концертних програм. Не можна було взагалі про нього згадувати. Співпраця з "Вільною Європою" призвела до повної заборони Палестера в Польщі. Комуністи ніколи жодному працівнику Радіо "Вільна Європа" вибачити не могли.
Беата Болеславська-Левандовська
Натомість формальним рішенням влади стало припинення підготовки до видання творів Палестера. Ця підготовка продовжувалася навіть під час перебування Палестера у Парижі. Тим займалося Польське Музичне Видавництво, яке представляло інтереси польських композиторів. Воно стало єдиним музичним видавництвом у Польщі. Ще до 1950-го року композитор вів переписку з директором видавництва Тадеушем Охлєвським, контактував із Зигмундом Мицєльським, головою Спілки польських композиторів. Охлєвський і Мицєльський намагалися пояснити Палестеру, а також ще принаймні двом важливим польським композиторам, які перебували в Парижі, Антонію Шаловському та Міхалу Спісаку, що настав останній момент для повернення до Польщі.
Ситуація ставала щоразу складнішою. Надалі неможливо було зберігати стан речей, щоби композитор проживав у Парижі й утримував контакти з батьківщиною. Врешті на Заході з’явилася інформація, що Палестер, як це тоді говорилось, "обрав свободу". Тобто, він отримав статус політичного біженця. В Польщі, як ми вже згадували, це негайно призвело до відповідної реакції. Було заборонено видавати й виконувати його твори. З часом виникла величезна пустка в свідомості польських меломанів, польського музичного середовища не лише стосовно його музики, а й щодо інформації про нього, пустка в уявленнях про те, ким є Роман Палестер і його музика.
Лех Дзєржановський
Важливо, що в еміграції Палестер не просто писав, а писав досить інтенсивно, незважаючи на зайнятість на Радіо "Вільна Європа". Його творчість постійно еволюціонувала. Інші польські композитори, що жили в Парижі, Шаловський та Спісак, наче застигли у певній стилістичній нормі. Це можна трактувати як позитив, вірність собі, але теж і як відсутність розвитку. Натомість Палестер безперервно шукав нових рішень, дуже добре орієнтувався в тому, що відбувається в світі. Однак про його творчість у Польщі знали щоразу менше, і навіть ґрунтовні музикознавці, дослідники сучасної музики, зокрема, Богуслав Шефер, не завжди знали, що він робить. Палестеру було дуже боляче, коли траплялись на очі статті в музичних енциклопедіях, що закінчувались на його довоєнних творах. Або коли говорилося, що він був головним представником музичного неокласицизму в Польщі. Це було дуже, я би сказав, односторонньою правдою.
Беата Болеславська-Левандовська
Ще більшого болю йому довелося відчути вже після 1956-го року, коли в Польщі наступила політична відлига. З’явився фестиваль "Варшавська осінь". Видавалось, що творчість митців, які емігрували, буде повертатися до культурного, музичного життя Польщі. Дійсно, наприкінці 1950-х років твори Палестера з’явились на польських естрадах. Під час другої "Варшавської осені" в 1958-му році навіть виконувалася його Четверта симфонія. Але від початку 1960-х років лещата цензури знову стиснулися. Знову почали знімати з програм митців, які залишилися в еміграції. Це, на жаль, зачепило також і Палестера. Зачепило й Анджея Пануфніка, який також перебував в еміграції. Вони не могли цього зрозуміти. Вони це сприймали як подвійну зраду середовища їхніх колег у Польщі. Адже вже можна було говорити про польську музику, виконувану на Заході. Польська музика потужно, головне завдяки "Варшавській осені" завойовувала радіо та концертні майданчики нової музики в Європі, пізніше в Сполучених Штатах. Натомість навколо деяких імен, зокрема навколо Палестера, надалі була тиша. Не можна було про них говорити.
Пьотр Мацулевіч
Повернімося до біографії Романа Палестера, який продовжував працювати для Радіо "Вільна Європа". Цього комуністична влада пробачити йому не могла. Якби не ця співпраця, можливо, віконце для його присутності серед польських виконавців було би відкритішим. Можливо, його партитури повернулися б до видавництв.
Якби там не було, Палестер після 1952-го року впродовж наступних років інтенсивно займався журналістською, публіцистичною діяльністю на Радіо "Вільна Європа". Вів дуже цікаві освітянські авторські програми, наприклад, "Музика долає кордони". Він концентрувався на презентації польським слухачам невідомої їм до започаткування "Варшавської осені" сучасної, найновішої західної музики. В іншій програмі "Вікно на Захід" він презентував здобутки в різних сферах культури. Був видатним ерудитом. Розповідав про літературу, мистецтво, виставки, археологічні знахідки. Охоплював дуже широкий спектр тем, про які, ймовірно, польська аудиторія не могла почути з інших джерел. Звертався також до тематики суспільної та політичної, не шкодуючи критики на адресу комуністичної влади. Зрозуміло, що владі це не подобалося, тому композитора в Польщі замовчували.
Але згадаймо ще і про його невдачі у відносинах з видавцями. Це також була суттєва перешкода для розповсюдження музики Палестера. Багато польських композиторів, не обов’язково представників еміграції, були добре представлені на Заході завдяки активним видавцям. Палестер шукав видавців, але був надто вимогливим автором. Важким у співпраці. Це не сприяло успішним контактам. Зрештою, він уклав договір з дуже поважним італійським видавництвом Сувіні-Дзербоні. Видавництво друкувало його твори, але не здійснювало належної промоції. Це було істотною причиною слабкої присутності Палестера на міжнародній, європейській сцені.
Лех Дзєржановський
На мій погляд, ця невдача мала кілька причин. Я би з Вами до кінця не погодився. Видавництво Сувіні-Дзербоні зробило одну дуже важливу річ. Воно заохотило Палестера до написання опери. І ця опера мала спочатку великий успіх, а потім виявилась його своєрідним прокляттям. Це його єдина завершена опера "Смерть Дон Жуана", написана на основі поеми Оскара Мілоша. Опера була представлена в 1961 році на конкурс Італійської секції Товариства сучасної музики. Вона отримала перше місце. До того ж із великим відривом. Варто звернути увагу, що Палестер створив цю оперу, не полишаючи інтенсивної праці на Радіо "Вільна Європа". Паралельно він писав й інші твори. Це демонструє широту його зацікавлень, а також здатність багато й ефективно працювати в різних сферах. Премія за перемогу в конкурсі становила 1 мільйон лір, і це не було якоюсь приголомшливою сумою. Найважливішою частиною нагороди мала стати постановка опери в театрі Бергамо, в Італії. Однак Палестера знову спіткала невдача, ця постановка не була реалізованою. Відбулось лише концертне виконання в Брюсселі, у 1965 році. У повній версії опера була поставлена в Польщі вже після смерті композитора.
Друг Палестера, знаменитий диригент Богдан Водічко, дуже шанований як популяризатор нової музики, двічі намагався впровадити оперу на сцену. Спочатку, коли був директором Великого театру у Варшаві, який тоді відбудовувався. Відомо, як це закінчилося. Потім, коли працював у Лодзі, він знову хотів здійснити постановку "Смерті Дон Жуана". Виконав там балет "Пісня про землю". Це вдалося, бо було вже після 1977 року, коли була знята заборона цензури. Але Водічко не впровадив "Смерть Дон Жуана" на сцену театру, бо його звільнили з посади. Можна сказати, Палестеру не щастило. І цей нефарт призвів до того, що навіть коли після 1977 року була знята офіційна заборона цензури стосовно прізвища Палестера (і Пануфніка також), нічого не сталося. Не відбувся жодний перелом. Лише окремі твори Палестера з’явились на афішах, з інтервалом аж у два роки. Не видно було жодного зацікавлення його творчістю. Гадаю, це сильно вплинуло на появу певної гіркоти й розчарування, характерних для композитора в останні роки його життя.
Пьотр Мацулевіч
Коли Палестер пішов на пенсію, завершивши у 1972 році свою співпрацю з Радіо "Вільна Європа", він оселився в Парижі. Це місто він любив найбільше з-поміж міст Заходу. Там він надалі компонував. Робив нові редакції раніше створених опусів, особливо наприкінці життя, у 1980-х роках. Писав часом цілком нові версії на основі існуючих творів. Ця надзвичайно цікава творча діяльність майже не мала резонансу.
Лех Дзєржановський
У 1983 році несподівано вдалось організувати приїзд Палестера до Польщі. Сталося це передусім завдяки Тересі Хиліньській, яка познайомилася з ним і захопилася його творчістю. Їй вдалось ініціювати виконання "Te Deum", написаного для Івана Павла ІІ. Однак це сталося в дуже несприятливий момент.
Пьотр Мацулевіч
Нагадаймо нашим слухачам, що це був 1983 рік. Минуло два роки відтоді, як у розпал маніфестацій "Солідарності" в Польщі було запроваджено воєнний стан. У цей час взагалі важко було собі уявити візит композитора з еміграції, але все ж таки Палестеру вдалося приїхати до Польщі. Влада проігнорувала його присутність, а музичне середовище прийняло з холодною стриманістю.
Лех Дзєржановський
Скоріше з байдужістю. Не всі знали, не всі вірили, що він приїде. Тому, коли він приїхав, на летовищі його зустріла купка людей. Почасти добрих знайомих, почасти випадкових. Є великий контраст між цим приїздом Палестера і тріумфальним приїздом Пануфніка. Коли Пануфнік прилетів до Польщі у 1990-му році, його зустрічав тодішній ректор музичної академії. З фанфарами, з великими почестями. На "Варшавській осені" виконали аж кільканадцять творів Пануфніка. Це було безпрецедентним, щоб одному композитору присвятили стільки місця.
Палестер у кінці свого життя, працюючи над автобіографією, на жаль, незакінченою, написав знаменні слова: "Я завжди помилявся у політиці". Гадаю, в цьому щось є. Не лише через вірність своїм принципам і свій складний характер, але й унаслідок нещасливих збігів обставин, він постійно був, так би мовити, "у синкопах" з часом.
Беата Болеславська-Левандовська
Під час його відсутності виросли нові покоління композиторів і слухачів. Не обов’язково цих нових слухачів цікавив якийсь там Роман Палестер, про якого вони щось там чули від своїх учителів чи старших колег. Друга справа – це клопіт з нотним матеріалом. Палестер писав твори складні та, переважно, масштабні. Для великих виконавських колективів. Тож нелегко було підготувати їх виконання. Та все ж після 1977-го року йому трапився наступний від часів відлиги кінця 1950-х років сприятливий момент. До Палестера знову звернулось Польське музичне видавництво. Це була, можна сказати, третя спроба його співпраці з головним музичним видавництвом Польщі. Звичайно, на інших умовах. Минулий директор Тадеуш Охлєвський, з яким він дружив із часів війни, на той час помер. Новим директором був Мєчислав Томашевський. Видавництво доклало багато зусиль, щоби принаймні частину творів Палестера видати. Однак було це нелегко, про що сьогодні вже згадувалося. Палестер був перфекціоністом. Він прагнув досягти досконалості в процесі приготування творів до друку. Увесь час знаходив нові помилки.
На зламі 1970–1980-х років найбільш важливим стало те, що в Польщі він зустрів вже згадану Тересу Хиліньську і чудову музикознавицю Зофію Гельман. Згодом, наприкінці 1990-х років Зофія Гельман написала монографію, присвячену Романові Палестеру. Завдяки знайомству з цими двома музикознавицями Роман Палестер у заповіті довірив усю свою творчу спадщину Університетській бібліотеці у Варшаві.
Пьотр Мацулевіч
Роман Палестер помер у Парижі в 1989 році, дуже важливому для історії Польщі. Це був рік перших частково вільних виборів, які зрештою дозволили нашій країні долучитись до грона демократичних країн. Палестер, який все життя про це мріяв і за це боровся, до цього моменту не дожив. Вже після смерті композитора побачила світ блискуча монографія професорки Зофії Гельман. Були сподівання, це стане переломним моментом у сприйнятті творчості Романа Палестера. Дійсно так сталося. Однак, лише в середовищі музикознавців, але не в сфері концертної діяльності. Тому група людей, які тут зараз знаходяться, і ця група є значно ширшою, взяла собі за завдання повернути музику Палестера до концертних залів та сприяти її записам на дисках. За життя композитор не дочекався ані монографічної платівки, ані присвяченого виключно його творчості CD-альбому.
Маґдалена Боровєц
Що відбулося від того моменту, коли спадщина Палестера опинилася в Бібліотеці Варшавського університету? З’явилась інспірація спочатку трохи зовнішня в постаті Лєха Дзєржановського, на той часу Голови Фонду "П’ята Есенція". Він нас надихнув на дії, які б "оживили" цю спадщину. Наша звична роль бібліотекарів – це опрацювати, приготувати до використання, зробити доступним. Був потрібен певний імпульс, щоби ця музика могла зазвучати, а не лише досконало зберігалась. Колектив почав розростатись, між нами зав’язалися дуже приязні стосунки на основі усвідомлення вартості цієї справи. З’явились перші ініціативи, пов’язані з записами компакт-дисків, організацією конференцій, фестивалів, виставок.
З’явилося 10 компакт-дисків, які презентують музику Палестера. З раніше зовсім невідомої творчості виникла жива музика. З’явились книжки. Це не лише монографія пані професорки Гельман, але і спогади композитора, про які вже говорилося. Зараз почався процес видання публіцистичних текстів і власне аудіопередач, які впродовж двадцяти років провів Роман Палестер на Радіо "Вільна Європа". Це три томи літературної спадщини Романа Палестера. Ми вже видали перший том. Два наступні вийдуть цього року. З’являться вже цього року наступні компакт-диски. Маємо велику надію, що розпочався процес, який вже не вимагатиме безпосередньо тільки нашої інспірації, нашої діяльності. Цей імпульс нарешті вийшов за межі вузького кола ентузіастів і вийшов далеко поза стіни Університетської бібліотеки. До творчості Романа Палестера вже звертаються зовнішні інституції, його музика з’являється в концертах за кордонами Польщі, його композиції включаються до репертуару виконавців на конкурсах польської музики.
Лех Дзєржановський
Палестер виразно виловив своє бажання, щоби твори, які він передав Бібліотеці, були доступними для музикантів. Могли стати плодом їхньої творчої роботи. І не йдеться про те, щоби хтось це видав за великі гроші, закрив на ключ і нікому не дозволяв користуватись. Головне, щоб це жило.
Магдалена Боровєц
Зараз є дуже добрий момент, коли ми можемо звернутися до молодих адептів музики в країні, яка бореться за свободу. З посланням про те, що творчість людини, для якої свобода була завжди найголовнішою цінністю, незважаючи на несприятливі обставини життя, є завжди великою. Це може бути заохоченням для молодих музикантів з України, до яких ми скеровуємо ці слова. Я не маю сумніву, що якби композитор був із нами, то закінчив би цю зустріч словами "СЛАВА УКРАЇНІ"!
Частина 2
Любов Кияновська
Львівська консерваторія в часах Романа Палестра, тобто в 1922- 1925 роках переживала не найкращі часи. Прошу собі усвідомити: нещодавно закінчилась війна. Під час Першої світової війни більша частина професорів і чимало студентів виїхали до Відня і там їх навчав Станіслав Нєвядомський. Не всі повернулися після війни до Львова. Тож перед тодішнім директором, Мєчиславом Солтисом стояло дуже складне завдання повернути той високий рівень, завдяки якому Львівська консерваторія була знаменитою.
Роман Палестер мав щастя навчатися у Мєчислава Солтиса в класі композиції та його дружини Марії Солтис в класі фортепіано. По-перше, сам Солтис знаходився в розквіті сил, адже це була остання декада його діяльності і як директора львівської консерваторії, і як професора композиції, контрапункту, теорії, оскільки він помер у 1929 році. Отже, Солтис старався у ті важкі часи передати своїм студентам усе, що тільки міг найкраще. Нагадаю, що він мав прекрасну освіту, адже був студентом Паризької консерваторії, де вчився в самого Каміля Сен-Санса. Був уже тоді відомим композитором, опери якого виставлялись на сцені львівського театру. Це означає, що Роман Палестер мав можливість отримати найкращу композиторську науку, яку тільки в ті часи міг здобути. З другого боку, Марія Солтис презентувала піаністичну школу, яка також була однією з найкращих. Адже засновник львівської школи Кароль Мікулі, учень і асистент самого Шопена, дуже старанно дбав про шопенівські традиції, й ніде інде Палестер не міг би так пізнати основи шопенівського піанізму, як у Львові. Крім цього, незважаючи на дуже важкі часи, в ці роки музична культура розвивалася досить потужно. Неймовірно, але, незважаючи на важкі часи, до Академії не лише дуже швидко повернулись педагоги, які працювали там раніше, а й прийшли нові. Кількість студентів теж було доволі імпонуючою.
На початку 1920-х років у Львівській консерваторії навчалося понад тисячу студентів. Я би ще хотіла звернути увагу на те, що не тільки консерваторія, а й інші осередки музичної культури працювали тоді доволі цікаво. На сцені міського театру ще не дійшло до тієї кризи, яка власне стала такою небезпечною на початку 1930-х років. Ще виставлялися численні польські опери. Головною позицією в репертуарі був Монюшко. Але ставилися також і опери Вагнера, якими славився львівський театр. І опери Пуччіні. Львів завжди йшов нога в ногу з естетичними течіями свого часу. Також поступово відновлювались філармонійні концерти. І це не лише завдяки виступам львівських музикантів. На гастролі дуже часто приїжджали найкращі тогочасні музиканти. В ці роки відвідав Львів також і Кароль Шимановський. Тож бачимо, що незважаючи на дуже важкі економічні часи та фінансові проблеми, у Львові Палестер мав можливість здобути дуже високий рівень музичної освіти, і це навчання стало основою формування його власного композиторського стилю.
Частина 3
Лех Дзєржановський
З нами є Павел Залейський. Скрипаль. Перша скрипка Apollon Musagète Quartet. Музикант, який дуже багато зробив для Палестера. Ми вже говорили, як важко було повернутись до творчості композитора, якого викреслили з мистецтва в середині його творчого життя через жорстокий вирок історії. Писати про нього, робити виставки – це дуже важливо, але без живого звучання його музики це небагато вартує. Найважливішою справою є те, щоби твори композитора виконувалися. Палестер підкреслював, що не хотів, аби про нього писали наукові роботи. Він хотів, аби музиканти грали його музику. Це не є просто. І за свого життя, особливо під кінець, він мав свідомість, що його музика виконувалась надто мало.
Як це сталося, що нам вдалося запалити тебе, твоїх приятелів, твою дружину, піаніста Якуба Тхожевського, колег з квартету. З чого це почалося? Мабуть, почалося з Сонати для двох скрипок і фортепіано. Розкажи, як це було, здається, тобі зателефонував Куба Тхожевський і спитав, чи ти не заграв би з ним цей твір.
Павел Залейський
Так, це було саме так. Куба шукав партнерів для виконання чи, властиво, для запису Сонати для двох скрипок і фортепіано. Запропонував нам і прислав ноти. То був рукопис, бо Куба тоді тільки працював над тим, щоби зробити чистовий нотний текст у комп’ютері. Але цей рукопис мене підштовхнув до дальших відкриттів. Думаю, що кожний виконавець мріє й хоче виконувати композиції, які є йому цікаві. Які є для нього також і викликом. І мені здається, що ця інспірація, зацікавлення та виклик, ось ці три елементи привернули мою увагу, коли я дивився на партитуру цього твору. Потім, заглиблюючись у його композиторську мову, я відкрив, що, як на мене, ця мова є дуже ідіоматичною, дуже цікавою, дуже різною. З іншого боку вона нагадує мені композиторів передусім польських, але й не лише польських. Я мав таке враження, що віднайшов таку бракуючу ланку, що, як я відчував, десь мала бути. Але я не знав, що саме це має бути. І лише, подивившись на партитуру власне Сонати для двох скрипок і фортепіано, я побачив такий собі пазл, якого бракувало. Завдяки йому мені ніби відкрилася вся картина, всі взаємозв’язки, логічна цілісність. І це був той момент, коли я сказав: це є те, що я би хотів грати.
Лех Дзєржановський
Потім тобі вдалося, що було непросто, намовити трьох своїх колег з квартету. Ваш квартет мав уже за собою фантастичний успіх у Мюнхені (до речі, у місті, де Роман Палестер жив 20 років, хоча й не любив його в зв’язку зі своїм драматичним воєнним досвідом). І ваш квартет, після великого успіху, будучи так би мовити "на хвилі", присвятив великий відрізок часу праці над двома квартетами Палестра, які є досить складними. Скільки часу вам зайняло, щоби це так приготувати, щоби це надавалось для запису?
Павел Залейський
Виходить, мушу сказати, що це ніби моя заслуга. Ця музика надихнула мене і дала мені велику силу переконання, як ніби хтось мені сказав: "Слухайте, є супермузика, є два квартети – Другий і Третій, а Третій існує ще й в кількох редакціях". Мене ніби запитали: "Чи вважаєш, що це щось гарне?" І я відповів: "Так, я можу дати руку на відруб, але я впевнений, що це буде щось доброго. Хоча це не буде легко". Я відразу сказав, що це не буде легко. Це не так, що можна покласти ноти на пульт і відразу виконати. Але мені видалося, що я настільки перейнявся цією музикою, що я є в стані "заразити" цим захопленням інших. Як було вже сказано, наш квартет виконував багато польської музики, але це не було так, що ми вже все грали і можемо легко зіграти будь-які твори. Так, ніби їх хтось нам поклав, як на тарілочці. Ризик був досить великим.
Лех Дзєржановський
Чи твої колеги потім не мали претензій, що так багато сил, що так багато часу змарнували?
Павел Залейський
Точно ніколи не прозвучали слова, що хтось змарнував свій час. Якщо говорити взагалі про мистецтво, то воно часто вимагає подолання викликів. Як я казав, це не є легка для виконання музика. Сюди треба вкласти переконання і трохи позитивної енергії. Те, що я спостерігаю в митців (а я спостерігаю різні реакції), то чимало з них, і учасники нашого квартету також, оцінили дуже високий рівень композиторської техніки. Бо кожен для себе знаходить дещо інші речі.
Лех Дзєржановський
Є також емоції, а є інше, є чиста техніка.
Павел Залейський
Так, є також емоції, але це написано на дуже високому рівні. І це може бути для когось цікавим. Як для мене й інших теж. Цікава є його музична мова, відмінна від інших. Відомо, що контакт Палестера з виконавцями був не таким хорошим, як він того б хотів. Але завдяки цьому його мова розвивалась без компромісів. Можу навести такий приклад. Якби автор прийшов до нас з подібною композицією, то хтось із нас сказав би йому, що це незручно виконувати. Бо це якось "не вкладається", або тут "незручно", або тут ти міг би написати інакше. І через те, що Палестер порівняно з іншими композиторами, зокрема з Шимановським, був у певному сенсі ізольований (але в позитивному сенсі), його мова могла розвиватись "без впливів" з боку виконавців. Завдяки цьому його мова є дуже оригінальною.
Лех Дзєржановський
Погоджуюсь, але не сумніваюся, що Палестер не пішов би на жодні поступки, які би не визнав доречними. Зрештою, колись у листі до Євгенії Уміньської, яка була фантастичною, властиво єдиною за його життя виконавицею його Скрипкового концерту, Палестер написав: "можеш все змінити, за винятком того місця, де я написав кластер. Цього не можна змінювати, а все решта – так". Це, ясна річ, був жарт. Палестер мав надзвичайне почуття гумору. Часами дуже в’їдливе. Однак він, зрозуміло, зважав на особу виконавця. Маємо гарний приклад у випадку виконання його Альтового концерту Стефаном Камасою, коли Палестер запитав Камасу, чи йому все "лежить" і Камаса написав: "Так, все прекрасно, але в декількох місцях я би зробив зміни". І Палестер зробив ці зміни. Але думаю, що зробив це тому, що був певний, що це зміни на краще. Бо їх запропонував добрий виконавець. Але, якби хтось захотів просто полегшити собі завдання, то Палестер би не погодився, сказавши: "Ні, легко тут не буде". Зрештою, Марек Древновський, який виконував його фортепіанні твори, розповідав, що в Парижі, коли він грав твори Палестера і Кісєлєвського, то Кісєлєвському все дуже подобалось, репетиції були короткими, а Палестер мучив його без перерви. Думаю, що Палестер був настільки сильною особистістю, що не дозволив би надто багато. Але вважаю, що він таки чимало втратив через те, що не мав контакту з видатними виконавцями. Хоча в чомусь, можливо, це й принесло користь. Тож це є дуже цікаво.
Диск квартетів Палестера виданий фірмою "Universal Music Polska", і ми цим дуже тішимося. Інші CD з музикою Палестера видав Warner. Це також відома фірма. Але диск Universal Music Polska має особливу цінність, бо важливим є авторитет марки. Власне Universal увійшов у цей проєкт тому, що це саме ваш квартет це виконував. Ти хотів би, щоби праця над Палестером тривала далі. У нього не так багато творів для скрипки, але є один дуже важливий.
Павел Залейський
Так, є один дуже важливий. Це стало моєю мрією відтоді, коли я зіткнувся з нотами цього твору. Це Скрипковий концерт, який існує в кількох версіях. Офіційно в трьох. На мою думку, найбільш цікавою й безкомпромісною є перша версія, яку б я хотів записати. Звичайно, цей Концерт дуже монументальний. Практично симфонія. Зважаючи на великий склад оркестру і тривалість твору. На мою думку, це один із найважливіших польських скрипкових концертів.
Лех Дзєржановський
Якби не фатальні історичні події… Адже цей концерт неодноразово виконувала Євгенія Умінська. В Англії, у 1946 році, ще з Гжегожем Фітельбергом. Потім неодноразово в Польщі. Також у Празі. Востаннє в 1950 році у Варшавській філармонії. Зрозуміло, що потім не можна було його виконувати. Зрештою, не було з чого. Нот не було. Якби Євгенія Уміньська могла його й надалі виконувати, то, найімовірніше, це був би один із найбільш відомих польських скрипкових концертів. На жаль, так не сталося. Палестер потім пробував цей концерт два рази змінювати. Властиво, з’явилися два нові концерти. Правду кажучи, це є окремі твори. І я думаю, що цей перший варіант, написаний під час війни і виконаний вперше у 1946 році, заслуговує на те, щоби його грати. Але це є дуже складний концерт для виконання. Він вимагає великого оркестру. Вимагає також скрипаля, який має сильний звук, так щоб він міг бути партнером для оркестру. За форматом його можна порівняти з Брамсом. Не за стилем, але за форматом. Адже це не є концерт, в якому скрипка виводиться на передній план. Тут скрипаль має мати надзвичайні вміння, щоби бути рівноправним партнером оркестру, та й оркестр мусить бути на дуже високому рівні.
Павел Залейський
Це власне, є Концерна симфонія.
Лех Дзєржановський
Дійсно так. Але маймо надію, що колись цю мрію нам вдасться реалізувати. У справі повернення музики Палестера на естради вже багато зроблено. Однак ми поки що є лише в половині дороги.
Згадаймо, що ці компакти, які вдалося видати, це справа так насправді вже великої групи людей, яких вдалося зацікавити Палестером. Це і диригент Лукаш Борович, який взявся за оркестрові твори, і ціла плеяда солістів, про що ми вже згадували. Якщо говорити загалом про справу відродження музики Палестера, то фундаментальним чинником є тут захоплення невідомим митцем і переконання, що це є той митець, якому я хочу дати свій голос. І дуже тішуся, Павле, що твоє захоплення, яке було на початку знайомства з Палестером, триває, і маю надію, що ще декілька речей ми зробимо.
Павел Залейський
Я би дуже тішився.
Хроніка фестивалю
16.10.2022: Майстер-клас у бомбосховищі
МАЙСТЕР-КЛАС У БОМБОСХОВИЩІ
Все починалося як зазвичай. У неділю, 16 жовтня у великому залі музичного коледжу в Кропивницькому зібралися педагоги й студенти, учні музичних шкіл міста. Завідувачка відділом фортепіано Маріанна Максименко представила професора Войцеха Кубіцу, декана кафедри інструментального виконавства Музичної академії ім. Гражини і Кейстута Бацевичів у Лодзі. Той самий Ноктюрн Ре-бемоль мажор, ор.27 №2 Фридерика Шопена, яким напередодні маестро розпочинав свій незабутній концерт в залі місцевої філармонії, зіграв учень місцевої музичної школи №3 Кирил Федосєєв.
"В твоєму виконанні мені чимало сподобалося. – Такими словами розпочав майстер-клас професор Кубіца. – Ти вразливий і відчувається, що музика тобі подобається"… І в цей момент почулися завивання повітряної тривоги, яка сповіщала про випущені по містах України чергові російськи ракети та іранські дрони-камікадзе.
Організатори заходу попросили присутніх спуститися до сховища. Для студентів і викладачів це була звична процедура, адже заняття в коледжі та школах щоденно переривають сигнали тривоги. Інша справа – професор Кубіца. Але він відразу ж запитав: "Чи є в укритті інструмент?" Організатори відповіли: "Так, є". Реакція маестро здивувала всіх, коли він сказав: "Тоді давайте, щоб не марнувати часу, продовжимо нашу працю в укритті!". Сльози самі виступали на очах...
Звичайно, про роботу над звуком на скромному й погано настроєному піаніно, що пристосували для занять у підвалі, не йшлося. Однак маестро зумів дати чимало цінних порад педагогам, Кирилові та його старшому брату Нікіті. Останній попросив попрацювати над складними технічними моментами однієї з "Угорських рапсодій" Ференца Ліста. (До речі, їх автор саме в Кропивницькому (колишній Єлисаветград) дав свої останні великі публічні концерти в присутності царя Миколи І (у 1847 році). Невдовзі (1853) російський самодержець розпочав військові дії між Російською імперією та Османською імперією та її союзниками, тобто Великою Британією, Францією та ін. У цій війні Росія зазнала ганебної поразки. Імператор, не витримавши свого фіаско, помер у 1855 році. У Парижі (березень 1856 р.) відбувся "...мирний конгрес за участю переможеної Росії, а також Франції, Англії, Османської імперії, Австрії та Сардинії. Росія мусила прийняти висунуті їй умови, змиритися з падінням свого престижу. Світ побачив російського колоса на глиняних ногах…"). "Історія повторюється…".
Відбій повітряної тривоги, яка тривала майже півтори години, співпав із гучними оплесками, якими присутні нагородили польського педагога.
Перед від’їздом до Польщі проф. В. Кубіца поїхав до Тимошівки, на батьківщину Кароля Шимановського. Він також запросив директора Кропивницького музею ім. К. Шимановського Олександра Полячка на наукову конференцію, присвячену творцеві "Гарнасів", яка в листопаді ц. р. відбудеться в Музичній Академії ім. Гражини і Кейстута Бацевичів у Лодзі.
Майстер-класи були одним із програмних пунктів Міжнародного музичного фестивалю "Великі творці" (Міжнародний Музичний фестиваль Видатні Митці), організованого Асоціацією першокласних ініціатив у рамках проєкту "Промоція польської культури за кордоном", дофінансованого з Фонду підтримки культури Міністерства культури та національної спадщини Республіки Польща Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Серед партнерів заходу: Музей Кароля Шимановського в Кропивницькому, Асоціація театральних композиторів ZAiKS, Університетська бібліотека у Варшаві, Польська академія наук, Львівська національна філармонія, Польське радіо Щецин та ін.
Фотографії: Яна Долгіх
http://szymanowski-museum.com.ua/index.php/uk/mizhnarodnij-muzichnij-festival-veliki-tvortsi-roman-palester#sigProId70ff3d005a
15.10.2022: 'Видатні митці' у концертному залі Національної музичної академії у Львові
"ВИДАТНІ МИТЦІ" У КОНЦЕРТНОМУ ЗАЛІ НАЦІОНАЛЬНОЇ МУЗИЧНОЇ АКАДЕМІЇ У ЛЬВОВІ
15 жовтня у концертному залі у Львівської національної музичної академії ім. Миколи Лисенка відбулася одна із останніх подій Міжнародного музичного фестивалю "Видатні митці". У заході взяв участь Львівський камерний оркестр "Akademia", який з 1959 року діє при Львівській консерваторії, перейменовану на Львівську національну музичну академію.
Понад шістдесят років тому музикантів надихнув на співпрацю сам Мирослав Скорик, і донині "Akademia" є гордістю та прикрасою своєї Alma Mater. Оркестр став першим українським колективом такого типу, якому аплодували далеко за межами країни. Музична майстерність інструменталістів засвідчена співпрацею з такими зірками, як Антоніо Амендуні, Борис Блох, Кая Данчовська, Анджей Гіольскі, Діна Йоффе та ін.
Під час суботнього вечору солістом виступив Назарій Пилатюк (скрипка). Керівником і концертмейстером оркестру є Артур Микитка, художнім керівником і диригентом – Ігор Пилатюк. Прозвучали твори Фридерика Шопена, Ігнація Яна Падеревського, Кшиштофа Пендерецького, Генрика Венявського, Кароля Шимановського та ін. Особливо тепло зустріли глядачі вперше виконані в Україні "Полонези Огіньського" Романа Палестера в аранжуванні для камерного оркестру.
На концерті, організованому в рамках Міжнародного музичного фестивалю "Видатні митці" були присутніми близько 250 слухачів. Подія відбувалася у дуже складний час за драматичних обставин. Репетиції часто переривали сигнали протиповітряної тривоги, тому оркестр нерідко працював в укритті. На щастя, рев сирен не завадив проведенню концерту, а прекрасна польська музика дала розраду й утіху як публіці, так і виконавцям.
Вечір було організовано Асоціацією першокласних ініціатив у рамках проєкту "Промоція польської культури за кордоном", який співфінансує Міністр культури та національної спадщини Республіки Польща з Фонду сприяння культурі. Партнерами заходу були, зокрема, Генеральне консульство Республіки Польща у Львові, Асоціація театральних композиторів ЗАіКС, Бібліотека Варшавського університету, Польська академія наук, Львівська національна філармонія ім. Мирослава Скорика, Львівська національна музична академія ім. М.В. Лисенка та Ліцей ім. Соломії Крушельницької у Львові, Музей Кароля Шимановського у Кропивницькому та Польське Rадіо Щецин.
Фотографії: Національна музична академія ім. Миколи Лисенка у Львові
15.10.2022: Фестивальний концерт у Кропивницькому під ударами російських ракет
ФЕСТИВАЛЬНИЙ КОНЦЕРТ У КРОПИВНИЦЬКОМУ ПІД УДАРАМИ РОСІЙСЬКИХ РАКЕТ
Незважаючи на масовані ракетні обстріли України, 15 жовтня в обласній філармонії у Кропивницькому відбулася одна з останніх подій Міжнародного музичного фестивалю "Великі митці" – фортепіанний концерт Войцеха Кубіци. Піаніст виявив неабияку мужність і рішучість, адже, незважаючи на масовані ракетні обстріли 10 і 11 жовтня (про які було згадано вище), віртуоз виступив з фортепіанним концертом у місті, розташованому всього за 200 км від лінії фронту. Своїм концертом він віддав данину воюючій Україні та по-своєму (через музику) продемонстрував солідарність поляків з українцями.
Музикознавець Олександр Полячок, який вів концерт, сказав, що: "...автори творів, які увійшли до музичної програми вечора, кожен по-своєму боролися за незалежність Польщі проти московського поневолення". Український музикознавець також додав, що коли у вересні 1831 року Фридерик Шопен дізнався про падіння Варшави, він написав зі Штутгарта своєму другові Титу Войцеховському: "... ворог вдома [...] Передмістя зруйновано – спалено [... ]. О Боже, ти є! — Ти є і не мстишся! – Хіба тобі мало московських злочинів [...]. — Мій бідний батько! — Шанований, добрий, тепер може голодний, не має за що матері хліба купити! — Може, мої сестри піддалися лиходійству московської лютої негідності! […] Вони спалили місто!! — Ах, чому я не міг убити хоч одного москаля!". Який дивовижний відгук знайшли ці слова в серцях численної аудиторії!
У Кропивницькому, окрім п’єс Великого Фредерика, вперше прозвучали фортепіанні прелюдії Романа Палестера. Митець написав їх у 1954 році в еміграції, оскільки не міг змиритися з політикою влади комуністичної Польщі, яка багато років перебувала під "чоботом" кремлівських тиранів.
Гідне місце у програмі зайняла музика Кароля Шимановського. Дев'ять його прелюдій з першого опусу зачарували слухачів романтичними образами, представленими у чудовій, зворушливій інтерпретації проф. Войцеха Кубіци [випускника Музичної академії ім. Кароля Шимановського в Катовіце (клас проф. Йоанни Доманьської)], який зараз є деканом кафедри інструментального виконавства Музичної академії ім. Гражини і Кейстута Бацевичів у Лодзі.
Концерт у Кропивницькому, організований у рамках фестивалю "Великі митці", збігся у часі й увійшов до програми ХХ музичного фестивалю "Осінь з музикою Кароля Шимановського", який щорічно проходить на малій батьківщині найвидатнішого польського композитора кінця ХІХ-поч. ХХ ст. Власне у Кропивницькому (колишньому Єлисаветграді) Шимановський написав деякі зі своїх творів, працював над планом опери "Король Рогер", пережив важкі воєнні 1917–1919 роки.
Варто зазначити, що цей захід започаткував плідну співпрацю між організаторами обох фестивалів – Музеєм Кароля Шимановського у Кропивницькому та зареєстрованим у Польщі Товариством першокласних ініціатив.
Хочемо висловити щиру подяку професору Войцеху Кубіці, насамперед, за те, що, незважаючи на війну, яка триває в Україні, він виявив неабияку мужність і в тяжких умовах війни представив прекрасну програму з творів польських композиторів. Висловлюємо подяку пану Олександру Полячку – ініціатору фестивалю К. Шимановського, директору Музею музичної культури ім. Кароля Шимановського в Кропивницькому та багатьом іншим людям, які долучилися до організації гарної міжнародної події у місті, розташованому лише за 200 км від лінії фронту.
Фотографії: Наталія Корнілова
http://szymanowski-museum.com.ua/index.php/uk/mizhnarodnij-muzichnij-festival-veliki-tvortsi-roman-palester#sigProId77c30b1b58
12.09.2022: Блискуча прем'єра квартету Романа Палестера в Україні
БЛИСКУЧА ПРЕМ'ЄРА КВАРТЕТУ РОМАНА ПАЛЕСТЕРА В УКРАЇНІ
Львівський квартет "Фенікс", відомий насамперед як виконавець української камерної музики, під час фестивалю "Видатні митці" познайомив українського слухача з одним із кращих творів головного героя фестивалю Романа Палестера. Його Другий квартет вражає, насамперед, своїм драматизмом. Автор, відійшовши від життєствердного неофольклоризму, створив образи, що відображають атмосферу тривоги, агресії, страждання, болю і боротьби. Такі зрозумілі сьогодні кожному українцеві почуття!
Масштабна композиція, поліфонічна насичена фактура, численні епізоди у стрімкому темпі - все це вимагало від виконавців значних зусиль. І вони блискуче впоралися з непростими завданнями. Грі музикантів притаманні виразність і злагодженість, зосередженість і експресивність. Рівною мірою ці слова відносяться і до виконання інших творів програми, а саме, квартетів К.Шимановського (номер 1) та, особливо, Є.Станковича (номер 3). Композиція українського автора співставна з Квартетом Палестера за масштабом, глибиною образів та драматизмом. Учасники "Фенікса" виконали всю програму з величезною емоційною самовіддачею. Завдяки цьому складна і нова для більшості слухачів музика справила глибоке враження. Публіка віддячила виконавцям гарячими оплесками і вигуками "браво".
http://szymanowski-museum.com.ua/index.php/uk/mizhnarodnij-muzichnij-festival-veliki-tvortsi-roman-palester#sigProId2179295da2
11.09.2022: 'Пісня про землю' Романа Палестера у Львові: прем’єра та повернення
"ПІСНЯ ПРО ЗЕМЛЮ" РОМАНА ПАЛЕСТЕРА У ЛЬВОВІ: ПРЕМ’ЄРА ТА ПОВЕРНЕННЯ
Кульмінацією четвертого концерту фестивалю, який відбувся у неділю, 11 вересня, стала музика з балету "Пісня землі" Р. Палестера. У 1937 році балет був поставлений і отримав золоту медаль на Всесвітній виставці в Парижі, у міжвоєнний період він був представлений на сценах Варшави та Львова, в той час польського. І ось через понад 80 років теми балету зазвучали в місті Лева. Організатори справедливо анонсували цю подію прем’єрним виконанням твору в Україні, адже на основі балетної музики композитор написав сюїту "Польські танці", яку вперше представив на фестивалі "Видатні митці" у Львові симфонічний оркестр Львівської філармонії під батутою Сергія Хоровця. Музикант у розквіті сил диригував із великим ентузіазмом, який передався й учасникам оркестру. Притаманні неофольклоризму гострі ритми та ладові структури, а також яскраве, колоритне звучання оркестру захопили глядачів.
Мабуть, для багатьох стало відкриттям, окрім "Пісні про землю", виконання симфонічної поеми "Танець кістяків" корифея української музики Станіслава Людкевича - твору, багатого на різноманітні оркестрові ефекти.
Кульмінацією вечора стало виконання Славоміром Вільком шопенівського Концерту фа мінор. Піаніст сподобався публіці і в проникливій ліриці 2 частини, і в блискучих віртуозних пасажах крайніх частин, особливо танцювального фіналу. На біс С.Вільк виконав так званий "Революціїйний етюд" Ф.Шопена, який викликав бурю емоцій. Артист чудово усвідомлював, у якому піднесенні знаходиться публіка, адже з першого дня фестивалю стали надходити повідомлення про успішний наступ українського війська на Харківщині. Він звернувся до аудиторії зі словами "Слава Україні!". Відповідь "Героям слава!" не забарилася.
http://szymanowski-museum.com.ua/index.php/uk/mizhnarodnij-muzichnij-festival-veliki-tvortsi-roman-palester#sigProId831afeccee
10.09.2022: Концерт-презентація CD-альбому творів Сергія Борткевича
КОНЦЕРТ-ПРЕЗЕНТАЦІЯ CD-АЛЬБОМУ ТВОРІВ СЕРГІЯ БОРТКЕВИЧА
Після виступів симфонічного оркестру і тріо польських інструменталістів у третій день фестивалю, 10 вересня, на сцені Львівської філармонії безроздільно запанував рояль. Авторитетний музикант із Гданьська Славомір Вільк презентував твори Сергія Борткевича із нещодавно записаного піаністом CD альбому (видавець DUX Recording, 2021). Відзначимо, що музика Борткевича повернулася на батьківщину композитора лише в останні роки, адже митець, подібно до головного героя фестивалю Романа Палестера, половину свого життя вимушений був провести в еміграції.
Встановивши контакт з аудиторією через тонке і ніжне виконання Ноктюрну Сі мажор і бравурно-піднесене - Полонезу Ля бемоль мажор Ф.Шопена, піаніст перейшов до власне презентації. Прозвучали три цикли, написані один за одним на початку 1940-х років: "Lyrica Nova", "Fantasiestucke" та Друга соната. Композитору було на той час за 60, однак всі три композиції дихають свіжістю і безпосередністю почуттів. Автора, здається, зовсім не турбувало, що його музична мова залишилася закоріненою в добі романтизму. Виконання Славоміра Вілька, сповнене витонченості і звукової колористичності, цілком перенесло слухачів у добре, чарівне минуле.
http://szymanowski-museum.com.ua/index.php/uk/mizhnarodnij-muzichnij-festival-veliki-tvortsi-roman-palester#sigProId8329cc38fb
10.09.2022: Прем'єрне виконання прелюдій для фортепіано Романа Палестера в Україні
ПРЕМ'ЄРНЕ ВИКОНАННЯ ПРЕЛЮДІЙ ДЛЯ ФОРТЕПІАНО РОМАНА ПАЛЕСТРА В УКРАЇНІ
Другий концерт фестивалю "Видатні митці", організований в Україні в рамках програми Міністерства культури та національної спадщини "Промоція польської культури за кордоном", був насичений творами для флейти, віолончелі та фортепіано.
Вечір розпочався знаменитою "Елегією" Миколи Лисенка у майстерній інтерпретації Марії Перадзіньської (флейта) та Анджея Верцінського (фортепіано). Після цього на сцені запанували твори Фридерика Шопена. Віолончеліст Томаш Штраль та піаніст Анджей Верцінський бравурно зіграли камерні твори композитора – Інтродукцію та Полонез C-dur, Op. 3 (у блискучому стилі, популярному в XIX ст.), а також Сонату для віолончелі соль мінор, ор. 65.
Публіку знову порадував Анджей Верцінський, який у мазурках Шопена показав типовий характер польського танцю, а в Скерцо сі-бемоль мінор, ор. 31 делікатно підкреслив "вплетену" в твір мелодію колядки "Lulajże Jezuniu", тим самим викликаючи зворушливий настрій Різдва. Ще одним сюрпризом для меломанів стало виконання вперше в Україні Прелюдій для фортепіано (1954) Романа Палестера.
Додатково, на завершення вечора, артисти зігралили "Oblivion". Один із найвідоміших творів геніального Астора П’яццолли музиканти присвятили українським героям, які мужньо борються за свободу своєї батьківщини і не лише її. Виконавці подарували численній публіці хвилини невимовної ностальгії та ліризму.
http://szymanowski-museum.com.ua/index.php/uk/mizhnarodnij-muzichnij-festival-veliki-tvortsi-roman-palester#sigProId55b4017189
9.09.2022: Офіційне відкриття Міжнародного музичного фестивалю 'Видатні митці'
ОФІЦІЙНЕ ВІДКРИТТЯ МІЖНАРОДНОГО МУЗИЧНОГО ФЕСТИВАЛЮ "ВИДАТНІ МИТЦІ
У четвер за участю Марії Перадзінської (флейта), Анджея Верцінського (фортепіано), Симфонічного оркестру Львівської національної філармонії п/д Володимира Сивохіпа у філармонії відбулося урочисте відкриття Міжнародного музичного фестивалю "Видатні митці". Вечір відкрився "Мелодією" Мирослава Скорика у перекладі для флейти. Артистка й оркестр виконали твір з великою експресією та почуттям стилю. Зворушлива романтична композиція, створена як лейтмотив забутого нині кінофільму "Високий Перевал" у 1981 році, набула популярності завдяки аранжуванням для різних інструментів. Останнім часом твір популяризують оркестри з багатьох країн світу, які, виконуючи його на своїх концертах, через музику приєдналися до численних протестів проти вторгнення Росії в Україну (24 лютого 2022). У Львівській філармонії введення в програму цієї мініатюри мало ще один, додатковий аспект. Глядачі, які зібралися в концертній залі, добре усвідомлювали, що через війну на захід потрапили не всі бажаючі, оскільки (згідно з чинним регламентом) філармонійні заходи одночасно може відвідувати певна кількість людей. Дирекції закладів культури можуть "пропускати" на свої об’єкти лише стільки людей, скільки поміститься в укриттях під час оголошення повітряної тривоги. Сумне враження на учасників концерту справили обтягнуті парусиною крісла в партері концертного залу. Глядачі могли займати лише місця на балконах. Але ж як винятково в такому антуражі прозвучав Концерт мі-мінор, ор.11 Фридерика Шопена у виконанні Анджея Верцінського! Твір був зіграний технічно досконало, з чудовим відчуттям стилю brillant, темпу та природним співучим ведення мелодії. Своєю інтерпретацією піаніст підкорив серця любителів музики. Сподобалась глядачам і вперше в Україні виконаний твір головного героя фестивалю – Романа Палестера під назвою "Полонези Огінського" у майстерному виконанні оркестру під батутою директора філармонії Володимира Сивохіпа.
http://szymanowski-museum.com.ua/index.php/uk/mizhnarodnij-muzichnij-festival-veliki-tvortsi-roman-palester#sigProId29566ce888
8.09.2022: Початок фестивалю: анонс
ПОЧАТОК ФЕСТИВАЛЮ: АНОНС
Фестиваль мав добрий початок. Тривають репетиції у філармонії. Позаду зустріч із молоддю, під час якої йшлося про життя та творчість Романа Палестера. Сьогодні о 19.00 інавгураційний концерт у Львівській національній філармонії. Виступлять Марія Перадзінська (флейта), Анджей Вєрчінський (фортепіано), Симфонічний оркестр Львівської національної філармонії під керівництвом Володимира Сивохіпа. Прозвучать: Мирослав Скорик – "Мелодія", Роман Палестер – "Полонези Огінського" та Фридерик Шопен – Фортепіанний концерт мі мінор, ор. 11.
МАРІЯ ПЕРАДЗИНСЬКА
Флейтистка, випускниця музичної академії ім. Фридерика Шопена у Варшаві, (клас флейти проф. Ельжбети Дастих-Шварц). Лауреат багатьох нагород, здобутих на загальнопольських та міжнародних конкурсах, в т.ч. фіналістка престижного "Tunbridge Wells International Young Artist Concert Competition" у Великій Британії, а разом з фортепіанним тріо посіла перше місце
на "International Master Competition for Music Teachers" у Варшаві.
У 1994 і 1995 роках дістала стипендію Бостонського університету, що дозволило їй навчатися у видатного педагога і першого флейтиста Бостонського симфонічного оркестру - професора Доріо Ентоні Дваєра. Двічі отримувала стипендію від американської організації "Apple Hill Chamber Players", завдяки чому вдосконалювала свою майстерність у сфері камерної музики під керівництвом видатних музикантів і професорів США. У рамках майстер-класів вона розвинула свою майстерню за участю сера Джеймса Голвея, Жана П’єра Рампала, Джуліуса Бейкера, Марини Пічінні та Бернарда Голдберга.
Для звукозаписних компаній "Dux" і "Польські Записи" записала альбоми з оркестровою та камерною музикою. Альбом „Шопен Симфонічний Джазовий Проект” (за її участю)
був номінований на престижну премію Фридерик 2011, а сольний альбом із творами забутого флейтиста-віртуоза ХІХ століття Йоганна В. Габріельского став світовою прем’єрою творів композитора.
Артистка виступала як солістка, камерний музикант та оркестровий музикант на багатьох фестивалях на батьківщині та за кордоном – в Австрії, Чехії, Франції, Німеччині, США, Швейцарії та Україні.
У 2005–2013 роках була першою флейтисткою Мазовецького музичного театру ім. Яна Кепури у Варшаві, зараз співпрацює з Торуньським симфонічним оркестром та Оркестром Польського радіо.
Викладає флейту в Музичному Університеті імені Фридерика Шопена у Варшаві та у Об’єднанні Державних Музичних Шкіл № 4 ім. Кароля Шимановського у Варшаві. Понад двісті її учнів, у т.ч. з музичної школи II ступеня (перевершивши студентів та професійних музикантів), стали лауреатами престижних конкурсів, таких як: Конкурс флейтистів імені Адамса, Міжнародний конкурс флейтистів імені Теобальда Бема, Празька весна, Конкурс флейтистів Газеллоні, Конкурс флейтистів Гуанчжоу та Міжнародний конкурс флейтистів
у Софії. У 2017 році учениця проф. Перадзинської посіла третє місце на Міжнародному конкурсі флейтистів у Кобе в Японії та була відзначена цінною нагородою "Корифеуш Польської музики" у номінації "Дебют року". Інша випускниця (у віці дев'ятнадцяти років) дебютувала у знаменитому оркестрі Гевандхауса в Лейпцигу і була прийнята на роботу
до Академії Державної опери в Мюнхені. За свою працю та внесок у розвиток польської культури Марія Перадзинська двічі отримувала відзнаку Директора Центру мистецької освіти, міністра культури та національної спадщини та бронзову медаль "Gloria Artis".
АНДЖЕЙ ВЄРЧІНСЬКИЙ
Піаніст, випускник Музичної Академії в Катовіцах, (клас проф. Войчєха Швітали), у 2020 році закінчив аспірантуру в одному з найвідоміших університетів Європи – Університет Моцартеум Зальсбурґ, у класі професора Павла Гілілова. Свою майстерність він також вдосконалював під час майстер-класів, які проводили такі відомі піаністи, як: Ева Поблоцька, Катажина Попова-Зидронь, Дмитро Алексєєв, Са Чен, Анджей Ясінський та Януш Олейнічак. Відвідував фортепіанні курси Morningside Music Bridge Calgary, де для нього викладали Кшиштоф Яблонський, Лі Кім-Сінг та Андре Лаплант.
Серед найважливіших мистецьких досягнень піаніста особливої уваги заслуговують: здобуття I місця на 6-му Міжнародному конкурсі імені Шопена в Будапешті (2014) та на 10-му Міжнародному конкурсі піаністів "Golden Ring" у Словенії (2014) а також
на Польському національному конкурсі піаністів ім Фредеріка Шопена у Варшаві (2015). Музиканта також була відзначено III премією – 3-го Міжнародного конкурсу піаністів пам’яті Галини Черни-Стефаньської у Познані (2014), I – у Міжнародному конкурсі у Неаполі "Masters Neapolitan Piano Competition" (2018), а також найвищою – у Міжнародному конкурсі піаністів Saint-Priest Antoine de Saint Exupery (Франція 2019). Фіналіст та володар спеціальної премії найкращого польського піаніста на 10-му Міжнародному конкурсі піаністів імені Шопена в Дармштадті (Німеччина, 2013), володар Золотої Медалі Міжнародного музичного конкурсу у Відні (2019), здобув III премію та бронзову медаль на Міжнародному конкурсі в Гонконго (2019). Також піаніст є півфіналістом XVIII Міжнародного музичного фестивалю ім. Фредеріка Шопена у Варшаві.
Віртуоз виступав у більшості країн Європи, а також в Індонезії, Японії та Канаді. Співпрацював м. ін з Національним філармонійним оркестром та Національним симфонічним оркестром польського радіо (NOSPR). Одним із найважливіших концертів у його житті став виступ під час Польського фестивалю на EXPO в Teatro Auditorium di Milano Fondazione Cariplo в Мілані,
де він виконав Фортепіанний концерт мі мінор, тв. 11 Фридерика Шопена у супроводі Варшавського філармонічного оркестру під керуванням маестро Яцека Каспшика.
Анджей Вєрчінський - багаторазовий стипендіат Міністра Культури та Національної Спадщини, лауреат мистецької стипендії ім. Францішека Вибранчика Фундації Sinfonia Varsovia, мистецької стипендії Кристіана Цімермана та мистецької стипендії фірми "Yamaha".
ВОЛОДИМИР СИВОХІП
Музикознавець і диригент, випускник кафедри історії та теорії музики Львівської консерваторії, художній керівник Міжнароднго Музичного Фестивалю "Видатні митці", здобув ступінь доктора філософії в Інституті музикознавства, фольклору та етнології ім. Максима Рильського НАН України.
Диригентську діяльність розпочав у 1999 році в камерному хорі "Глорія" та з оркестром "Леополіс". Разом з ними, окрім численних гастролей, він підготував авторські програми сучасних композиторів – Юрія Ланюка, Анджея Нікодемовича, Арви Пярта, Мирослава Скорика та Петеріса Васкса, а також реалізував багато перших прем’єр творів сучасних композиторів, таких як Збігнєв Буярський. , Богдан Фроляк, Ганна Гаврилець Вікторія Польова, Володимир Рунчак, Богдан Сегін, Ігор Щербаков та Олександр Щетинський.
Брав участь у престижних музичних фестивалях: Бах-фест у Сумах (Україна), Freiburg Music Festival (Німеччина), Lohtaja Church Music Festival (Фінляндія), Falera Music Festival (Швейцарія). Разом з Hilliard Ensemble він представив творчість Арва Пярта. Його інтерпретації монументальних творів світової класики, до яких належать Страсті св. Іоанна, Magnificat, Велика меса сі мінор Йоганна Себастьяна Баха, Introduzione e Gloria, Magnificat Антоніо Вівальді, Берлінська меса, Кредо, Плач Адама Арви Пярта, меса Ігоря Стравінського, меса
сі-бемоль мажор "Harmoniemesse", "Сім останніх слів Христа на хресті" та "Створення світу" Юзефа Гайдна, "Німецький реквієм" Йоганнеса Брамса, "Реквієм" Вольфганга Амадея Моцарта, Альфреда Шнітке та Джузеппе Верді, "Карміна Буран" Карла Орфа були тепло прийняті меломанами всієї Європи.
Також він виступав із симфонічним оркестром Львівської національної філармонії в США та Китаї та диригував у Національній філармонії у Варшаві, на Національному музичному форумі у Вроцлаві та у Філармонії ім. Мечислав Карловича в Щецині. Разом з хором "Глорія" записав багато творів для Національної та Львівської радіо-телекампаній. Він першим записав на компакт-диск оперу "Алкід" Дмитра Бортнянського та духовний концерт (Реквієм) Мирослава Скорика. У своєму доробку також має запис із духовною музикою Камо пойду от лица твоєго Миколи Лисенка та українськими колядками Lux Aeterna.
За мистецьку, музичну та громадську діяльність його нагороджено, зокрема обласною премією ім. Станіслава Людкевича, державною премією ім. Миколи Лисенка. В. Сивохіпу присвоєно почесне звання "Заслужений діяч мистецтв України", він також нагороджений Лицарським хрестом Ордена "Заслуги перед Республікою Польща", а також почесним знаком "За заслуги перед польською культурою".
СИМФОНІЧНИЙ ОРКЕСТР ЛЬВІВСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ФІЛАРМОНІЇ
Львівські музикознавці, які займаються історією філармонії, вважають, що коріння колективу сягає перших десятиліть ХІХ століття та музичної діяльності у Львові Франца Ксавера Моцарта, організатора музичного життя, засновника Товариства св. Цецилії, у складі якого розпочав діяльність симфонічний оркестр, який на той час також супроводжував оперні вистави. На початку ХХ століття оркестр діяв у складі Товариства філармонії, діяльність якого започаткував Юзеф Ельснер. Цю справу продовжив тодішній директор Львівської опери та засновник Львівської філармонії Людвік Геллер (1902).
До Першої світової війни з оркестром виступали відомі диригенти - Єжи Колачковський, Казімеж Вількомірський
та Гжегож Фітельберг, а також такі музиканти, як Бела Барток, Руджеро Леонкавалло, Густав Малер і Ріхард Штраус.
Після Другої світової війни з власними авторськими концертами, з оркестром Львівської філармонії, виступали видатні композитори, зокрема Дмитро Шостакович, Арам Хачатурян і Дмитро Кабалевський, всесвітньо відомі диригенти - Кирило Кондрашин, Геннадій Рождествєнський, а також геніальні віртуози - Давід Ойстрах, Святослав Ріхтер і Мстислав Ростропович. Під час спільного концерту зустрілися також майстри сучасного музичного мистецтва – Кшиштоф Пендерецький та Мирослав Скорик.
Під час численних гастролей, в т.ч. по Австрії, Бельгії, Китаю, Чехії, Іспанії, Нідерландах, Франції, Люксембургу, Німеччині, Польщі, Португалії, Словенії, США, Швейцарії, Угорщині, Італії та Об’єднаних Арабських Еміратів оркестр наближав слухачів до багатої спадщини української та польської музики.
У доробку колективу понад двадцять записів, а також концерти, які транслювали шведські, швейцарські та німецькі телеканали.
З 2006 року Львівську філармонію та її симфонічний оркестр очолив видатний диригент Володимир Сивохіп, продовживши справу, започатковану у 1902 році Людвіком Геллером.
7.09.2022: Фестиваль Романа Палестера у Львові
ФЕСТИВАЛЬ РОМАНА ПАЛЕСТEРА У ЛЬВОВІ
У Львові розпочався Міжнародний музичний фестиваль "Видатні митці", патроном якого є Роман Палестер, який у середині 1940-х років вважався одним із найвидатніших польських композиторів. Цей різнобічний митець тоді тріумфував у країні над Віслою. Незважаючи на те, що невдовзі після війни його вважали головним наступником великого Кароля Шимановського, сьогодні його ім’я не так добре відоме, як він на це заслуговує. Причина проста – наприкінці 1940-х років, не бажаючи підкорятися тискові комуністичної влади, композитор вирішив емігрувати.
"Наслідком цього рішення стали репресії: виключення зі списку членів Спілки польських композиторів, заборона виконання його творів. Палестер зник з публікацій, видавничих каталогів і навіть з титрів фільмів, до яких писав музику, а наклади творів, надрукованих після війни у польському музичному видавництві PWM, були віддані в макулатуру (polmic.pl)". Його вилучили з польського музичного життя аж до 1970-х років. Тодішній польській владі особливо не подобалося, що композитор двадцять років працював на радіостанції "Вільна Європа", а також співпрацював з редакцією польського еміграційного видання "Паризька культура".
Прологом фестивалю став симпозіум під назвою "Роман Палестер. Життя і творчість", який відбувся в стінах славнозвісного Львівського державного музичного ліцею імені Соломії Крушельницькоі. Адже саме у Львові герой фестивалю здобув перші композиторські навички. Симфонічний оркестр Львівської національної філармонії під керівництвом керівника закладу Володимира Сивохіпа разом із польськими музикантами флейтисткою Марією Перадзінською та піаністом Анджеєм Верчінським готуються до четвергової інавгурації.
Організатори Міжнародного музичного фестивалю "Великі митці" – Асоціація першокласних ініціатив та Львівська національна філармонія ім. Мирослава Скорика у Львові. Радіо Щецин є одним із найважливіших партнерів проекту.
Перший фестивальний концерт відбудеться завтра о 19.00 у Львівській національній філармонії.
Фестиваль у медіа
16.09.2022:
13.09.2022:
Radio Szczecin | "Phoenix String Quartet na Międzynarodowym Festiwalu WIELCY TWÓRCY we Lwowie"
12.09.2022:
11.09.2022:
10.09.2022:
09.09.2022:
08.09.2022:
07.09.2022:
Radio Szczecin | "Rozpoczyna się Międzynarodowy Festiwal Muzyczny WIELCY TWÓRCY w Ukrainie"
Zaxid.net | "В Україні відбудеться фестиваль творчості Романа Палестера"
06.09.2022:
Гал-інфо | "В Україні відбудеться фестиваль, присвячений творчості Романа Палестера"
05.09.2022:
Львівська національна філармонія | Прес-анонс фестивалю
Leopolis.News | "У Львівській філармонії стартує фестиваль, присвячений творчості Романа Палестера"
03.09.2022: